سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۰۳

انواع کولینگ تاور

۱۰ بازديد

مکانیزم خنک سازی در کولینگ تاور (برج خنک کننده) :

کسب اطلاعات جامع در ارتباط کولینگ تاور و جایگاه استفاده از کولینگ تاور به شما کمک خواهد کرد تا اگر صنعتی را اداره می کنید و در آن واحد صنعتی، چگالنده و ماشین آلاتی دارید که دایما در حال کار کردن هستند جهت افزایش طول عمر آنها از تجهیزات بسیار مفید بنام برج خنک کننده یا همان کولینگ تاور استفاده نمایید. در بسیاری از واحدهای ساختمانی در کنار سیستم های تهویه مطبوع نیز نیازمند کولینگ تاور می باشید.برج خنک کننده یا  Cooling Tower ( کولینگ تاور )دستگاهی است که با هدف خنک کاری آبی که در فرآیندهای سردسازی سیستم های تهویه مطبوع، پالایشگاه ها، نیروگاه ها و دیگر واحدهای صنعتی مورد استفاده قرار گرفته و گرم شده است، به کار می‌رود .کولینگ تاور با ایجاد سطح وسیع تماس آب با هوا، عمل تبخیر را آسان می کند و باعث خنک شدن سریع آب می گردد. عمل خنک سازی در اثر از دست دادن گرمای نهان تبخیر انجام می گیرد، درحالی که مقدار کمی آب تبخیر می شود و باعث خنک شدن آب می گردد.

کاهش دمای آب ورودی به کولینگ تاور :

چگونه یک دستگاه کولینگ تاور توانایی کاهش دمای آب ورودی را داشته و کارکرد سیستم های خنک سازی همچون چیلر را بهبود می بخشد؟ پاسخ به این سوال در واقع بیانگر طرزکار کولینگ تاور می باشد. وظیفۀ یک کولینگ تاور، جذب و حذف گرما از آبی می باشد که در یک فرآیند استفاده می شود و انتقال آن به فضای اتمسفر است که این دفع به واسطه ی عمل تبخیر صورت می گیرد.

از آنجاییکه آب موجود در فرآیند خنک سازی در مدار برج خنک کننده توسط پمپ سیرکوله می شود، به علت تبخیر تدریجی آب غلظت مواد معدنی در آن افزایش می یابد.

انواع کولینگ تاور:

 به لحاظ کارکرد و محل استفاده کولینگ تاور می توان آنها را به دو دسته کولینگ تاورهای چیلر و کولینگ تاورهای صنعتی تقسیم نمود. کولینگ تاورهایی که در کنار سیستم های تهویه مطبوع استفاده می گردند به مراتب کوچکتر از مدل صنعتی می باشد. اما از نظر شکل ظاهری و هندسی می توان این تجهیزات را در حالت کلی به دو دسته مکعبی و یا مخروط( مدور ) دسته بندی نمود. نوعی دیگر از طبقه بندی کولینگ تاورها باز می گردد به متریال مورد استفاده در ساخت کولینگ تاورها که انواع کولینگ تاور از نظر جنس بدنه عبارتند از :

1-کولینگ تاور فایبرگلاس

2- کولینگ تاور گالوانیزه

3- کولینگ تاورهای بتنی 

برج خنک کننده فایبرگلاس مخروطی

شکل طراحی این دسته از کولینگ تاور موجب می شود تا ۳۰% بازدهی خنک سازی این دستگاه با مکش طبیعی متقابل آب و هوا صورت پذیرد. به بیانی ساده غالبا 30 درصد از این کولینگ تاورها از نوع کولینگ تاورهای جریان طبیعی می باشند. همین مسئله موجب می گردد تا مصرف انرژی تا اندازۀ قابل توجهی کاهش یابد. این دسته از کولینگ تاورها از ظرفیت ۵ تن تبرید تا ۱۰۰ تن به صورت مونتاژ شده توسط تولید کننده ارائه می شود و از ۱۰۰ تن تا ۱۲۵۰ تن تبرید در محل استقرار مونتاژ خواهد شد. اما این مدل کولینگ تاورها دارای ویژگی ها و مزایای منحصر به فردی می باشند که در ذیل به آنها اشاره خواهیم نمود.

ویژگی و مزیتهای کولینگ تاور فایبرگلاس مخروطی:

کم مصرف و بی صدا

 تناسب رنگ با مکان استقرار

ضد جلبک و رسوب

آنتی باکتریال وAnti Uv

مونتاژ سریع، دقیق و آسان

قطعات قابل تعویض

مقاومت بسیار بالا در برابر باد، سرما، گرما و رطوبت

نگهداری و تعمیر کم خرج و ساده

مشخصات فنی کولینگ تاور فایبرگلاس مخروطی:

پیش از خرید کولینگ تاور می بایست از تولید کنندگان بسیاری اطلاعات دقیق در ارتباط با مشخصات فنی کولینگ تاور و قیمت کولینگ تاور دریافت نمایید. پس از تماس با کارشناسان مهتاب گستر می توانید مشخصات فنی دستگاه موردنظر را با جزییات بیشتر استعلام نمایید و بعد از مقایسه قیمت و کیفیت انواع کولینگ تاورهای ساخت و تولید ما با سایر شرکتها و تولید کنندگان، اقدام به خریدی تضمینی با راندمان بالا و طول عمر زیاد نمایید.

 کولینگ تاور در کجا استفاده می گردد ؟

کولینگ تاور در واقع دستگاهی است که توانایی خنک سازی آب گرم درون فرایندهای صنعتی و سیستم های تهویه مطبوع( چیلر، فن کویل و ...) را دارا می باشد. اما در حال حاضر از کولینگ تاور بر روی پشت بام بسیاری از هتلها، رستورانها، مجتمع های مسکونی، بانکها ، کارگاه های کوچک و بزرگ تولیدی، صنایع گوناگون از قبیل صنایع تولید و فرآوری مواد غذایی، لاستیک سازی، نساجی، تزریق پلاستیک، صنایع نفت، پتروشیمی، نیروگاههای برق و ... استفاده می شود. کولینگ تاورها در اشکال مکعبی و یا مدور توسط تولید کنندگان طراحی و تولید می گردد. در حال حاضر اکثر این کاربری ها از کولینگ تاورهای فایبرگلاس در صنایع و واحدهای خود استفاده می کنند. در ادامه قصد داریم شما را بیشتر با برج خنک کننده فایبرگلاس مکعبی آشنا نماییم.

کولینگ تاور فایبرگلاس مکعبی :

در واقع این دسته از کولینگ تاورها  با ایده گرفتن از طرح آلمانیSULZERطراحی و تولید می شوند و با توجه به امکانات و نیازهای داخلی و متناسب با سفارش مشتریان طراحی و ساخته می شوند. کولینگ تاورهای فایبرگلاس تولیدی گروه صنعتی مهتاب گستر با اصلاح  مهمترین نقص کولینگ تاورهای فایبرگلاس طرح آلمانی یعنی  ایجاد دریچه بازدید در کولینگ تاور امکان دسترسی ساده تر به قطعات و اجزای داخلی کولینگ تاور در هنگام بازدیدهای دوره ای و تعمیر را فراهم می نماید.  

مزایا و ویژگی های کولینگ تاور فایبرگلاس مکعبی :

  • این نوع از کولینگ تاورها دارای بدنه یکپارچه کامپوزیت محکم و صلب می باشند.
  • دارای تنوع رنگ و زیبایی در شکل ظاهری می باشند.
  • دارای پوشش ویژهNPGو مقاوم در مقابل اشعه ماوراء بنفش و ضربه پذیر می باشد.
  • قابلیت تغییر محل استقرار
  • نگهداری بسیار آسان و بی آزاد
  • قطعات قابل تعویض
  • کم مصرف، بی صدا و مقاوم در برابر باد
  • مونتاژ سریع، دقیق و آسان
  • کارکرد سخت و راندمان بسیار بالا
  • جاگیری کمتر نسبت به نوع استوانه ای حدوداً ۲۰%

کولینگ تاور صنعتی :

این مدل از کولینگ تاورها( برج خنک کننده ) به سبب استفاده در صنایع نیمه سنگین و سنگین و به سبب ظرفیت بالا و قیمت بالای آنها می بایست از برترین متریال طراحی و تولید گردند از اینرو  کولینگ تاور صنعتی مجهز به اسکلت گالوانیزه گرم با پوششFRPبوده که باعث می گردد مقاومت بالا و عمر طولانی داشته که این دستگاه را در شرایط صنعتی و سخت تضمین میکند. این مدل پس از تولید، در کارخانه مونتاژ شده وسپس دمونتاژ می گردد که باعث می شود مونتاژ دقیق در محل استقرار گردد.

کولینگ تاور صنعتی بر اساس نیاز فنی مورد درخواست خریداران و قابل نصب بر روی حوضچه های بتنی طراحی و ساخته می شود که نقشه حوضچه بتنی توسط این شرکت به خریدار محترم جهت اجرا تحویل می گردد.

مزایا و ویژگی های کولینگ تاور صنعتی  از جنس فایبرگلاس :

  • مناسب برای مصارف صنعتی
  • تناسب رنگ با مکان استقرار
  • کارکرد سخت و راندمان بسیار بالا
  • هزینه نگه داری کم
  • مدول های مونتاژ شده در کارخانه
  • پوشش ویژهNPGمقاوم در برابر اشعهUV
  • مونتاژ دقیق، سریع و آسان بهمراه قابلیت تعویض قطعات
  • ضد جلبک و رسوب می باشد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد